Lider zespołu – jakie powinien mieć cechy?

24 lip

Lider występuje w roli szefa, managera lub kierownika. Bez względu, jakie przyjmuje stanowisko, powinien charakteryzować się  pewnymi cechami osobowości. Każdy z nas może mieć inne wyobrażenie o dobrym liderze, jednak są pewne cechy, które mogą świadczyć, że dana osoba poradzi sobie z tym zadaniem. Jaki powinien być lider? Co powinno go wyróżniać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Jaki powinien być dobry lider?

Z różnych przeprowadzonych badań wynika, że niektóre osoby mają potencjał do tego, by zostać liderem, natomiast inne nie. Istnieją jednak specjaliści, którzy twierdzą, że umiejętności liderskich można się nauczyć. Prawdą jest, że i jedna i druga koncepcja jest słuszna. Osoby, które charakteryzują się dużą pewnością siebie, dużo łatwiej odnajdą się w tej roli, jednak odpowiednie zarządzanie ludźmi wymaga bardzo dużej wiedzy i doświadczenia. Tych kompetencji nie nabywamy w chwili narodzin, możemy nabyć je w trakcie doskonalenia zawodowego. Dodatkowo wyróżnia się wiele stylów zarządzania, które również można ocenić pod względem skuteczności.

Cechy lidera idealnego

Opisując cechy dobrego lidera, należy wziąć pod uwagę, że jest to opinia względna. Nie dla każdego to samo będzie dobrym rozwiązaniem. Dla jednego zespołu lepszy będzie lider stanowczy i rygorystyczny, który będzie kontrolował wykonane zadania. Dla innego z kolei lepszym rozwiązaniem będzie lider występujący w roli partnera. Omówmy jednak ogólne cechy lidera, które w przypadku różnych modeli zespołów sprawdza się.

Spójność słów i czynów

Do jednych z najważniejszych cech dobrego lidera możemy zaliczyć wewnętrzną spójność. Te dwa słowa oznaczają, najprościej mówiąc, uczciwość i autentyczność w robieniu tego, co się deklaruje. Słowa i czyny powinny zawsze tworzyć spójną całość. Podwładni dobrze wyczuwają, kiedy ktoś próbuje manipulować, używa gierek czy kłamie. A taka osoba nigdy nie będzie cieszyła się zaufaniem i poparciem wśród swojego zespołu. Jeśli pracownicy nie czują się bezpiecznie, nigdy nie wbiją się wyżej i nie będą chcieli wykazać się proaktywną postawą.

Motywowanie pracowników poprzez docenianie ich pracy

Czasem wystarczy jedno miłe słowo, pochwalenie drobnej pracy, aby pracownik był dużo bardziej zmotywowany. Nic nie działa tak negatywnie na zaangażowanie, jak brak jakiegokolwiek doceniania ze strony przełożonego i współpracowników. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że zdecydowanie bardziej lubimy te osoby, które odbierają również nas pozytywnie. Trzeba jednak kierować się zasadą szczerości i chwalić jedynie wtedy, kiedy naprawdę uważamy, że coś zostało dobrze wykonane.

Pewność siebie i pokora

Pewne siebie osoby przyciągają innych i z łatwością kierują działaniem zespołu. Takie osoby zazwyczaj są charyzmatyczne i pozytywnie nastawione, dzięki czemu łatwiej im osiągnąć sukces. Pewność siebie jednak nie może być zbudowana na arogancji. Pokora oznacza siłę i doskonale uzupełnia się z wysoką charyzmą. Pokora pozwala na przyznanie się do błędu i zdobycia szacunku w oczach innych ludzi.

Ciągły samorozwój

Aby zespół docenił swojego lidera, musi on wykazywać się dużą wiedzą i doświadczeniem. Dlaczego pracownicy mieliby słuchać kogoś, kto nie zna się na niczym? Dobrze jest, kiedy kierownik nieustannie zdobywa i poszerza swoją wiedzę, aby być wzorem do naśladowania dla innych pracowników i kompetentną osobą do zarządzania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>