Zorganizowałeś marketing i promocję, założyłeś stronę internetową, wynająłeś atrakcyjne biuro, a wciąż nie widzisz efektów swojej pracy? Zastanawiasz się co robisz nie tak i dlaczego nie wzrasta zainteresowanie Twoim produktem lub usługą? Prostą i skuteczną metodą na rozwianie wątpliwości związanych ze skutecznością sprzedaży jest zatrudnienie „tajemniczego klienta”. Kim jest „tajemniczy klient”?
„Tajemniczy klient” to osoba, która udając naturalnego klienta, sprawdza jak dany biznes działa od środka, a następnie dzieli się z przedsiębiorcą swoimi refleksjami. W ten sposób osoba prowadząca firmę może dowiedzieć się, co jest przyczyną braku wzrostu sprzedaży. Odwiedzający sklep porusza zarówno kwestie pozytywne, jak też negatywne, dzięki czemu jego właściciel wie, co powinien poprawić lub zmienić.
Co sprawdza „tajemniczy klient”?
W zależności od rodzaju proponowanych produktów lub usług, „tajemniczy klient” bada różne elementy funkcjonowania firmy. W wielu przypadkach upewnia się jednak, czy pracownicy obsługujący klienta się uprzejmi i kompetentni. Sprawdzane są również ceny produktów i usług, które powinny być adekwatne do ich jakości. W ankiecie uwzględniane są również kwestie dotyczące wyglądu witryny oraz wnętrza sklepu, a także dojazdu i parkowania.
Schemat współpracy z „tajemniczym klientem”
Badanie może przeprowadzić zarówno Twój znajomy, jak też osoba wynajęta ze specjalnej agencji. W przypadku, gdy posiadasz pracowników, „tajemniczy klient” kontroluje pracę zatrudnionych przez Ciebie osób, a następnie dzieli się z Tobą swoimi spostrzeżeniami. Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy prowadzisz jednoosobową działalność – wówczas Twój znajomy lub agencja wybierają osobę, która odwiedzi Cię pod pretekstem kupienia produktu lub skorzystania z usługi i ustalają z nią wszelkie warunki. Zobacz też:
z brutto na netto rozliczenie delegacji krajowej wynagrodzenie netto brutto