To normalne, że każdy właściciel dąży do tego, aby atmosfera w firmie była przyjazna i pozytywnie wpływała na zaangażowanie pracowników. W tym celu trzeba zrobić wszystko, by pracownicy szanowali nie tylko siebie nawzajem, ale również swojego szefa. Poznaj najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać, aby zdobyć szacunek swoich podwładnych.

Zdobądź szacunek pracowników

Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy okazywali Ci szacunek i uznanie, kieruj się następującymi zasadami:

    1. Sprecyzuj oczekiwania - jeśli jasno określisz swoje wymagania wobec pracowników, będą wiedzieli, za co mogą być rozliczeni. Pracownik powinien wiedzieć jaką funkcję pełni w firme i dlaczego jego praca jest ważna. Jeżeli zaczniesz wymagać rzeczy, które nie były jasno sprecyzowane, mogą powstać nieporozumienia i zgrzyty.
    2. Przedstaw cel firmy - pokaż dokładny cel, do którego wszyscy wspólnie dążycie. Uświadom pracowników, jakie wymierne korzyści wszyscy osiągną z osiągnięcia tego celu. Określenie celu bardziej zaangażuje pracowników, którzy będą wiedzieć, jaki sens ma ich praca. Pracownik doceni szefa, który wie co robi i w którym kierunku dąży.
    3. Informuj co się dzieje w firmie - nikt nie czuje się dobrze, jeśli nie jest informowany o tym co się dzieje i na czym się stoi. Począwszy od wspólnych wyjść po pracy skończywszy na kondycji organizacji.  Szczerość jest drzwiami do uzyskania zaufania i szacunku w oczach innych.
    4. Nie żałuj pochwał za sukcesy - nic tak nie motywuje jak pochwała  nawet za drobne powodzenia. Jeżeli pracownicy starają się a nie dostają za to nawet dobrego słowa, ich zapał szybko spadnie. Jednak niech Twoje pochwały będą uczciwe i sprawiedliwe. Pamiętaj również, że gdy pracownik się nie sprawdza Twoim obowiązkiem jest poinformowanie go o tym i pomoc.
    5. Bądź kulturalny i opanowany - jeśli pokażesz się z dobrej strony, będziesz trzymał nerwy na wodzy i odnosił się do podwładnych w kulturalny sposób, na pewno odwzajemnią się tym samym. W takiej atmosferze pracownicy nie boją się wyrażać swoich opinii i rozmawiać o problemach co niezwykle dobrze może wpłynąć na jakość wykonywanej pracy.
    6. Szanuj czas innych - nie spóźniaj się na umówione spotkania i dotrzymuj terminów. Jeżeli Ty nie zawiedziesz, inni pójdą Twoim śladem.
    7. Pokaż swój profesjonalizm - szef, który może pochwalić się dużą wiedzą i doświadczeniem z automatu zyskuje szacunek wśród pracowników. Jeśli podwładni z problemami i wątpliwościami przychodzą prosto do Ciebie, możesz być pewny, że zdają sobie sprawę, o Twoich wysokich kompetencjach.
    8. Traktuj wszystkich na równi - faworyzowanie i wychwalanie pojedynczych pracowników jest bardzo źle widziane przez zespół. Spada ich motywacja i czują niezadowolenie z powodu niedoceniani ich pracy.
    9. Nie przypisuj sobie cudzych zasług - jeżeli pracownik wpadnie na ciekawy pomysł, który usprawni działanie firmy, nie przypisuj go sobie. Może to spowodować, że nikt więcej nie będzie chciał pochwalić się swoimi pomysłami, które mogłyby zwiększyć rentowność przedsiębiorstwa. Doceniaj kreatywnych pracowników i motywuj tym innych do angażowania się w działanie firmy.

 Przeczytaj przykłady mówiące, jak uzyskać szacunek pracowników.

Zobacz też:

kalkulator wynagrodzeń