McDonald’s, Nike, Apple, Lego… Za sukcesem tych marek stoi nie tylko przemyślany biznesplan, ale przede wszystkim odpowiednie logo. To właśnie ono jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych i decyduje o rozpoznawalności Twojej firmy. Jak zatem zaprojektować odpowiedni znak graficzny, który przykuje uwagę?
Budowa logo
W skład logo wchodzą dwa elementy:
- sygnet - znak graficzny
- logotyp - czyli znak typograficzny
Istnieją przypadki, kiedy występuje tylko jeden składnik loga. Dla przykładu Nokia, Ikea czy Google posługują się logotypem, zaś marki takie jak Volkswagen, Shell używają wyłącznie sygnetu. Jest to jednak możliwe zazwyczaj w przypadku firm o ugruntowanej pozycji.
Logo a logotyp to zupełnie różne znaczenia. Często błędnie stosuje się te dwa określenia zamiennie jako synonimy.
Główne cechy idealnego logo:
- Czytelność - w zależności od umiejscowienia Twojego loga (na firmowym długopisie czy billboardzie), powinieneś uwzględnić umiejętność jego odczytania nawet w niewielkim rozmiarze. Aby poprawić jego odbiór pozbądź się wszystkich elementów, które są zbędne. Cechą idealnego projektu logo jest brak możliwości odjęcia od niego elementów.
- Rozpoznawalność - zasada “im mniej, tym lepiej” jest w tym przypadku bardzo trafiona. Unikalne i zapadające w pamięć logo charakteryzuje odpowiednia kolorystyka i typografia. Nie używaj zatem więcej niż czterech kolorów. Twoje logo ma budzić pozytywne skojarzenia, dlatego unikaj jaskrawych lub przesadnie ponurych barw. Projektując logo, warto na początku zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych kolorów dobierając je zgodnie z ich psychologią. Pamiętaj również, że Twoje logo musi dobrze się prezentować w wersji monochromatycznej. O oryginalności loga świadczy również odpowiedni font. Masywne, ciężkie kroje sprawdzą się dla firm dynamicznych, np. produkujących rękawice bokserskie, zaś subtelne i miękkie - dla fabrykanta zabawek pluszowych. Aby Twoje logo było czytelne i dobrze widoczne, używaj nie więcej niż dwa kroje pism.
- Znaczenie - to właśnie logo jest pierwszym elementem, z którym spotyka się klient. Zadbaj zatem, aby odbiorca który po raz pierwszy je widzi, wiedział kim jesteś i jakie wartości chcesz mu przedstawić. W dobie kultury obrazkowej dużo łatwiej jest utożsamić markę nie ze słowem, ale z grafiką. Umieść zatem w logo symbol, będący odzwierciedleniem charakteru i profilu działalności Twojej firmy.
- Użyteczność - synonimem dobrego logo jest funkcjonalność. Będzie umieszczane w różnych miejscach, rozmiarach i okolicznościach, dlatego tak ważne jest, aby w każdej sytuacji wyglądało podobnie i dało się do niej łatwo dopasować. W tym celu pomocne okaże się stworzenie Księgi Znaku, zawierającej opis budowy, kolorystyki, wersji logo oraz instruktaż stosowania w różnych kontekstach.