W artykule
Silna konkurencja, ciągły wzrost wymagań klientów czy dopasowanie do panujących warunków na rynku - sprostanie wszystkim tym czynnikom sprawia, że marki stoją przed trudnym zadaniem, jeśli chcą się wyróżnić i tym samym być unikalne w swojej branży. Błędnym stwierdzeniem jest fakt, że firmy mogą budować swój wizerunek wyłącznie w oczach klientów. Owszem, jest to niezwykle istotny cel, jednak to, w jaki sposób firma jest postrzegana zależy w dużej mierze od pracowników, kontrahentów czy lokalną społeczność. W tej sytuacji warto zatem zadbać, aby misja i wizja firmy były spójne z przyjętą strategią biznesową i znane zarówno środowiskowi zewnętrznemu, jak i wewnętrznemu.
Dlaczego misja i wizja firmy są tak istotne?
Dla wielu misja i wizja firmy mogą być tylko górnolotnymi stwierdzeniami, które nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dlatego też, istotą ich tworzenia jest dokładne sprecyzowanie celu i metod do jego osiągnięcia. Dzięki temu misja i wizja firmy nie tylko korzystnie wpłynie na sposób postrzegania przedsiębiorstwa, ale również na jakość zarządzania biznesem. Skutkiem jasno zdefiniowanych celów jest łatwość w określeniu zadań, które w konsekwencji decydują o kierunku rozwoju przedsiębiorstwa. Poza tym pracownicy, którzy są świadomi tych celów wykazują większą identyfikację z założeniami i lepiej realizują powierzone im zadania. Jednak jak się okazuje, definicje misji i wizji firmy niesłusznie są używane zamiennie, kiedy w praktyce ich znaczenie jest odmienne.Misja firmy - definicja i funkcje
Pod pojęciem “misa firmy” kryje się po prostu główny powód istnienia danego przedsiębiorstwa. Tym samym stanowi odpowiedź na najważniejsze pytania, jakie powinna sobie postawić organizacja, takie jak:- Czym jest firma?
- Czym powinna być?
- Jaki jest cel jej istnienia?
- Komu służy?
- Od czego zależy jej sukces?
- Jaki wkład wnosi do społeczeństwa?
- biznesową - nastawienie na zyski i działalność biznesową, np. wytrwałość, skuteczność, profesjonalizm
- racjonalną - dotyczą jakości w relacjach, np. komunikacja z klientem, partnerstwo
- rozwojową - skupia się na innowacyjności, kreatywności, uczeniu się i ciągłym doskonaleniu
- związane z wkładem na rzecz innych - budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie.
Jaka jest rola wizji firmy?
Na wizję firmy składa się po prostu wyobrażenie na temat przedsiębiorstwa w przyszłości. Głównymi elementami są jego przyszła charakterystyka i sposób, w jaki będzie funkcjonować. Dlatego też, ważnym aspektem wizji firmy jest fakt, aby była ona inspirująca i otwarta na przyszłość. Dzięki temu ma to przełożenie nie tylko na emocje pracowników, ale też na ich motywacje oraz świadomość w jakim kierunku powinny zmierzać ich działania.Misja i wizja firmy - korzyści
- spójność strategii biznesowej
- sprecyzowana kultura organizacji
- wzrost wartości firmy dla klienta
- wiarygodny wizerunek firmy
- określony kierunek działania
- zapewnienie mocnej pozycji na rynku
- wzrost motywacji