Wolimy oglądać niż czytać - nie jest to zbyt zadowalająca wiadomość, ale taka jest prawda. Nie lubimy czytać długich tekstów i chętnie korzystamy z każdej sposobu, który pozwoli nam na szybsze zapoznanie się niektórymi materiałami. W tym wypadku infografika to najlepsze rozwiązanie na przekazanie treści, aby była jak najłatwiej przyswajalna.
Skuteczna infografika, czyli jaka?
Kiedy wiadomo, czy infografika jest skuteczna? Jakie musi posiadać cechy, aby przyniosła zamierzony efekt?
Istnieją 4 główne elementy efektywnej infografiki:
- rzetelne i aktualne dane - wszelkie informacje powinny pochodzić z pewnych źródeł i być jak najbardziej aktualne
- wygląd - odpowiednie kolory, ich ilość, czytelne fonty oraz wyjątkowe grafiki i ikony także mają wpływ na skuteczność infografiki
- głębszy przekaz - niech to nie będą tylko zobrazowane, pojedyncze dane, ale cała historia. Cała infografika powinna opowiadać jakąś historię, dzięki czemu nabierze większego sensu i będzie ujmować dany problem czy temat bardziej całościowo
- promocja - na nic zda się twoja praca nad idealną infografiką, jeśli jedyną osobą, która będzie miała z nią styczność, będziesz tylko Ty. Zadbaj o jej dystrybucję i promocję nie tylko w swoich kanałach (strona www czy social media), ale możesz wysłać ją także do innych portali z prośbą o udostępnienie.
Tworzenie infografiki - wskazówki
Istnieje kilka pomocnych wskazówek przy tworzeniu skutecznej infografiki.
- Konsekwencja - pamiętaj, aby w całym projekcie używać jednego zestawu stylów: te same fonty, kolory czy ikony.
- Minimalna ilość tekstu - w końcu ma być to streszczenie długich lektur
- Zwięźle i na temat - nie twórz zbyt długich infografik
- Less is more - musi być czytelnie, czyli prosto. Im mniej zbędnych elementów tym lepiej. Zbyt duża ilość extra ikon czyli ciekawych (zdaniem twórcy) elementów, tym szybciej można rozproszyć uwagę odbiorcy, a następnie ja po prostu stracić
- Szukaj inspiracji - tutaj chyba google najlepiej spełni swoją rolę (czy np. Google Trends)
Skuteczna infografika to wbrew pozorom niełatwe zadanie, ale jest to warte zachodu, ponieważ można przykuć uwagę odbiorców, a dalej zachęcić ich np. do obserwowania naszej strony bądź zapisu do newslettera, aby otrzymywali oni częściej od Ciebie tego rodzaju materiały.
Katalog Ryszarda Oferty pracy