Nawet pomimo wielostopniowych zabezpieczeń dane firmowe nie zawsze są w pełni bezpieczne. Aby mieć pewność, że nie stracimy do nich dostępu, powinniśmy zatroszczyć się o kopie zapasowe. Wiąże się to jednak z dodatkowymi działaniami, na które nie zawsze jest czas. Czy warto więc go tracić na backup danych w firmie? A może nie jest to wcale czas stracony?

Backup danych w firmie – zagrożenia i korzyści

Utrata danych na skutek ataków hakerskich bądź awarii sprzętu lub oprogramowania, to realne zagrożenie zarówno dla małych, jak i dużych firm. Do tego dochodzi również ryzyko błędu ludzkiego, który może przydarzyć się zawsze – w tym nawet w najmniej spodziewanej sytuacji. Backup danych w firmie to jeden z podstawowych sposobów pozwalających zabezpieczyć się przed takimi ewentualnościami. Nie ma więc wątpliwości, że takie działania są potrzebne. W jaki sposób je jednak wdrożyć?

Razem z rozwojem technologicznym i zwiększającą się ilością danych, które gromadzimy, pojawiają się również nowe, coraz nowocześniejsze sposoby na tworzenie kopii zapasowych. Są one również odpowiedzią na pojawiające się każdego roku nowe zagrożenia, na które przechowywane przez nas informacje są narażone. Na bieżąco zmieniają się również przepisy prawne mówiące o tym, w jaki sposób można bezpiecznie przechowywać dane danego rodzaju. Zabezpieczając więc swoje pliki, musimy wziąć więc pod uwagę również kwestie związane z wymogami prawnymi.

Backup lokalny a backup w chmurze

Do niedawna kopie zapasowe plików mogliśmy tworzyć jedynie na lokalnej lub przenośnej przestrzeni dyskowej. Aby wdrożyć taki backup, trzeba było więc dysponować odpowiednim sprzętem, który zmieściłby wszystkie dane. Takie rozwiązanie ma jednak wiele wad – zaczynając od wysokich kosztów początkowych, a kończąc na ryzyku awarii lub uszkodzenia urządzenia, lub oprogramowania.

Obecnie na rynku królują platformy i systemy oferujące tworzenie kopii zapasowych w chmurze. Jest to wygodne i mniej wymagające rozwiązanie, które dodatkowo umożliwia przedsiębiorcy większą elastyczność i łatwiejszy dostęp do przechowywanych danych. Ponadto, w zależności od wybranego rozwiązania, trzymanie danych w chmurze może usprawnić wymianę informacji między współpracownikami, a także umożliwić im do nich dostęp z różnych miejsc i urządzeń.

Backup danych w firmie – jakie mamy opcje?

Z uwagi na to, że jak już wspomniano, tworzenie kopii zapasowych jest jednym z podstawowych sposobów zabezpieczeń, istnieje wiele możliwości, które możemy wdrożyć w swojej firmie.

Do polecanych sposobów tworzenia kopii zapasowych należą:

  • rozwiązania oparte na deduplikacji, czyli kopiowaniu tylko niepowtarzalnych informacji – dzięki temu możemy zaoszczędzić wiele przestrzeni dyskowej,

  • backup przyrostowy, w wyniku którego w danej aktualizacji kopiowane są tylko nowo utworzone oraz ostatnio zmodyfikowane pliki,

  • rozwiązania, które wykorzystują centralizację – oszczędzają one czas wdrażania wirtualnych procesów archiwizacyjnych,

  • kompleksowe rozwiązania typu Backup Appliance, w przypadku których kopiowanie danych jest przeprowadzane na bieżąco za pośrednictwem specjalnego oprogramowania, a informacje przechowywane są na serwerach firmy oferującej taką usługę.